menu

Bolehkah anda bayangkan diri anda sebagai seorang centenarian?

Oleh Nina Steele

Wanita kananMembaca cerita tentang Julia Flores Colque, yang kini memegang gelaran orang hidup tertua di dunia, membuat saya berfikir tentang apa yang akan saya lakukan jika saya juga menjalani 100 lalu. Flores Colque, yang juga tidak mempunyai anak dan tidak pernah berkahwin, adalah Bolivia. Tidak hairanlah, statusnya telah membawa kemasyhuran antarabangsa.

Apa yang membuat kisahnya menonjol, adalah kenyataan bahawa Bolivia tidak berupaya sangat baik ketika datang untuk jangka hayat. Seperti yang kini berdiri, ranking dunia ialah 108. Sebagai perbandingan, bekas pemegang gelaran yang sama, seorang wanita bernama Nabi Tajima, berasal dari Jepun, negara itu menduduki tempat ke-1 di dunia untuk jangka hayat.

Bilangan centenarians dikatakan semakin meningkat di seluruh dunia. Anggaran meletakkan jumlah keseluruhan di sekitar 450,000, dengan Amerika Syarikat pada masa ini mempunyai bilangan tertinggi, di 72,000. Pakar meletakkan trend ini "Kemajuan teknologi perubatan dan peningkatan kesedaran kesihatan", dengan yang kedua mempunyai kesan terbesar. Secara sederhana, anda mungkin hidup pada usia yang sangat tua, jika anda mengamalkan gaya hidup sihat sepanjang hayat anda. Sudah tentu, gen dan nasib juga memainkan peranan, tetapi tidak seperti dua faktor ini, sekurang-kurangnya kita mempunyai kawalan ke atas apa yang kita makan, jumlah latihan yang kita ambil dan semua yang lain dari segi pilihan gaya hidup kita.

Oleh kerana umur panjang ditentukan oleh cara hidup kita, saya benar-benar berpeluang untuk hidup pada usia yang sangat tua dan, siapa yang tahu, saya mungkin hidup di masa lalu 100. Begitu juga dengan suami saya yang saya sering mengusik mengenai masalah ini. Dia mengetik semua kotak dari segi hidup dengan baik. Dia adalah orang yang membuat saya makan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari, dan senaman yang teratur adalah semangat kami berkongsi.

Dalam satu cara, bekerja dengan orang tua telah menyediakan saya untuk usia tua. Saya bersekongkol dengan semua jenis orang, dan salah satu perkara yang saya ambil adalah berapa banyak pilihan yang kita buat pada tahun-tahun yang lebih muda, memberi impak pada tahun-tahun kemudian. Terdapat orang-orang di 70 awal mereka yang memerlukan kerusi roda untuk bergerak, sementara yang lain dalam 90 mereka berjalan bebas, tanpa bantuan. Saya masih ingat centenarian yang sesuai sehingga akhir.

Ya, saya pasti dapat membayangkan diri saya sebagai seorang centenarian. Saya hanya berharap bahawa, pada masa itu, semua pilihan yang sukar saya perlu buat dari segi pilihan gaya hidup, membuktikan ia berbaloi.

Cakap Fikiran